5 tips voor de prettige overgang

19-12-2019

Dit gebeurt er in de overgang...

De gemiddelde leeftijd van menopauze ( stop van de menstruatie die langer is dan 12 maanden) is in Nederland 50-51 jaar.
 
Er komt een nieuwe levensfase, die gepaard gaat met meerdere uitdagende ervaringen:
1. Verandering van je uiterlijk.
2. Gezondheidsperikelen.
3. De zorg voor bejaarde ouders.
4. Eventuele kinderen verlaten het huis.
 
Aan de andere kant krijg je er ook heel veel voor terug. Je hoef je geen zorgen meer te maken om de anticonceptie. Je hebt meer vrije tijd en wordt de sterkere oudere (=lees wijze) vrouw in de familie.
 
Misschien het meest nadrukkelijke aan de overgang is de verandering in je hormoonhuishouding met alle gevolgen van dien. Je oestrogeen daalt en progesteron stopt er helemaal mee. 
 
Progesteron wordt in de eierstokkenin het corpus luteum geproduceerd zolang er nog eitjes zijn. Na de menopauze stopt deze productie van progesteron.
De daling van oestrogenen is echter veel ingrijpender. Oestrogenen zijn niet alleen van invloed op onze vruchtbaarheid, maar ook op onze gezondheid. Hieronder de functies van oestrogeen:

  • bevordert sterke en gezonde botten
  • draagt bij aan een mooie en stevige huid
  • verhoogt je libido
  • zorgt voor normale cholesterolspiegels
  • is betrokken bij een gezonde bloeddruk
  • houdt de bloedvaten elastisch
  • helpt bij opbouw van baarmoederslijmvlies
  • regelt je emotionele evenwicht
  • zorgt voor gezonde en goede hersenfuncties

 
Het is de oestrogeen die ons als vrouwen aantrekkelijk maakt en het is de oestrogeen die ervoor zorgt dat wij minder kans hebben op hart- en vaatziekten. Althans in de vruchtbare fase van ons leven. We hebben 3 soorten oestrogeen.

  • oestradiol – wordt door de eirstokken en bijnier geproduceerd, in de vruchtbare fase.
  • oestriol – wordt in de zwangerschap geproduceerd.
  • oestron – wordt in de eierstokken, bijnierschors en na de menopauze in het vetweefsel geproduceerd. Hoe meer vet een vrouw heeft, des te meer oestron er geproduceerd wordt.

Oestron heeft een grote invloed op onze gezondheid in de overgang. Oestron is ook de reden, waarom vrouwen in de overgang aankomen. Het zorgt ervoor dat de daling van je oestrogeen niet al te drastisch is. De eierstokken stoppen met de productie en je vetweefsel neemt het voor een kleine gedeelte over.
Het klinkt goed, maar het kan ook nadelig uitpakken. Het is een beschermingsmechanisme van het lichaam dat afstamt uit de tijd dat mensen nog niet masaal last van overgewicht hadden. Heb je al een te hoge BMI vóór de overgang, dan kan dit na de overgang een probleem worden. Te veel oestron verhoogt namelijk het risico op borst- en baarmoederhalskanker.
 Te weinig oestron veroorzaakt osteoporose, vermoeidheid, opvliegers, verlies van libido en depressie. 
De daling van je vrouwelijke hormonen gebeurt niet binnen een aantal maanden…Nee, er gaan jaren overheen. Te zien aan de grafiek hieronder. 

 

Het oestradiol (groene lijn) daalt met tachtig procent en de oestron (gele lijn) daalt met twintig procent. Het oestron daalt minder snel omdat na de menopauze het conversiepercentage van androstendion in het vetweefsel verdubbeld is. (Wendum, 2001) Hoe meer vetweefsel, hoe meer oestron. 
 
Wat te doen?

1. Omarm de overgang. Echt. Bedenk dat er mensen zijn geweest die deze leeftijd niet haalden.
Het is niet erg. Het is alleen beetje anders.
 
2. Waardeer jezelf om wie jij bent, niet om hoe je eruitziet. We hebben tegenwoordig een scala aan mogelijkheden om ons uiterlijk te van make-up en haarverf tot aan botox en plastische chirurgie toe. Persoonlijk heb ik met mezelf afgesproken om nooit naar een plastische chirurg te gaan en  ik moet toegeven dat ik onlangs ben begonnen met face-yoga. 
 
Verder heb ik er absoluut geen oordeel over als jij wel naar Bergman-clinic gaat.  Iedereen mag voor zichzelf bepalen waar hij of zij gebruik van maakt. Natuurlijk is je uiterlijk een onderdeel van wie je bent, maar je bent zo veel meeer dan dat.
 
3. Verzamel mensen om je heen, die je waarderen om wie jij bent en niet hoe jij eruitziet. Bied weerstand aan mensen die je op je veranderende uiterlijk wijzen. En doe dit genadeloos. In de overgang zijn is al moeilijk genoeg zonder kritische opmerkingen van iemand anders. Punt.
 
4. Kies de juiste sport. Het is een wetenschappelijk feit dat je spiermassa tijdens de overgang afneemt.  Het is dus erg belangrijk dat je aan een sport doet. Geen 10 km gaan hardlopen, maar doe aan fitness, pilates of een dynamische vorm van yoga.
 
5. Zorg voor een diepe ontspanning. Het klinkt misschien tegenstrijdig na mijn advies over spieropbouw, maar je doet er goed aan om bewust te ontspannen. Je zult door je hormoonschommelingen echt wat emotionele buien kunnen worden minder door minstens 1 x per week bewust te onstpannen. Hoe je dit doet is erg persoonlijk. Het kan door middel van een lange boswandeling, bevredigende vrijpartij, goede massage, acupunctuursessie, meditatie of Yin Yoga les. 
 

google-site-verification: google423ee45e0cacd5a8.html [google423ee45e0cacd5a8.html]