9 tips om je vruchtbaarheid op een natuurlijke wijze te boosten

08-02-2016

Wist je dat je door middel van je leefstijl en voeding de vruchtbaarheid kunt verbeteren? We leven in een tijdperk waarin onze voeding en zelfs onze huishoudelijke apparatuur hormoonverstorende stoffen bevatten waardoor er te veel oestrogeen

in ons lichaam terechtkomt. Dit zorgt voor hormonale disbalans - oestrogeen dominantie. Daarnaast is het ook zo dat verschillende vormen van stress de kans op bevruchting verlagen. Hieronder vind je 9 nuttige tips waarmee je zelf je vruchtbaarheid kunt boosten.


1. Eet maximaal 4x per week vlees en kies voor biologisch graasvlees van gras-gevoede dieren.

Het vlees bevat van nature oestrogenen.  Uit onderzoek is gebleken dat zware vleeseters significant hogere niveaus van oestrogeen in de urine hebben.  Het teveel aan oestrogeen heeft negatieve invloed op de vruchtbaarheid en vergroot de kans op PCOS, endometriose en hormoongevoelige tumoren.

Kippen oestrogeen heeft zelfs dezelfde moleculen als het menselijk oestrogeen. Het is één van de oorzaken waardoor meisjes al op te jonge leeftijd kunnen gaan menstrueren en borsten krijgen. Het ontstaan van borstjes zien wij ook bij mannen die teveel kip en/of eieren eten.
Bron: www.nutritionfacts.org                                                                                             

Hoewel groeihormonen toedienen aan vee in Nederland verboden is, krijgen het melkvee en varkens toch hormonen toegediend om ze vruchtbaarder te maken en om hun melkproductie op peil te houden. Daarnaast krijgen de dieren hormonen toegediend omdat ze door het doorfokken verzwakt en verminderd vruchtbaar zijn geworden en om hun vruchtbaarheid te synchroniseren, bevalling op gang te brengen, sneller weer vruchtbaar worden na de worp etc.

Wakker Dier heeft onderzoek gedaan naar hormoongebruik in de vee-industrie. Zij signaleren een lichte stijging in het hormoongebruik bij varkens en koeien. Uit het rapport blijkt ook dat er onvoldoende toezicht is op het gebruik van toegestane hormonen voor economische redenen... Het rapport is hier terug te lezen:
http://www.wakkerdier.nl/uploads/media_items/hormoongebruik-in-de-vee-industrie.original.pdf

De meeste koeien worden niet gevoerd met gras maar met soja. Soja bevat fyto-oestrogenen, wat het niveau van oestrogenen verder verhoogt.  Daarnaast hebben de beesten niet bewogen en daarom niet veel spiermassa ontwikkeld. Het eiwitgehalte van dit vlees is dus erg laag.

Helaas worden ook de biologische koeien vaak met soja gevoerd wat de oestrogeen dominantie in de hand werkt.  Kies daarom  voor graasvlees. Hoe weet je wat de koe die jij op je bord hebt eigenlijk gegeten heeft? Stel gewoon de vraag aan je slager of google je vlees leverancier.

Tip voor Zwollenaren: de man die biologisch vlees op de biologische markt in Zwolle verkoopt op vrijdagochtend, weet exact wat zijn koe (die nu in zijn mobiele koelkast ligt) heeft gegeten.

Voor meer graasvlees kijk op http://puregraze.com/consument/waar_te_koop/verkooppunten.htmlhttp://www.wildrundvlees.nl/VLEES/index.php

Biologisch vlees is duurder, maar je bent wat je eet. Als je het vlees eet van verzwakte, zieke dieren, die zelf hormonen nodig hebben gehad om zich voort te planten, hoe kan hun vlees of melk jou dan voldoende energie geven, die jij nodig hebt om zwanger te worden en blijven…?

 

2. Eet weinig zuivel en kies voor biologisch

Van alle dierlijke voedingsmiddelen bevat melk bevat het meeste oestrogeen. Een koe maakt bijvoorbeeld 1000 keer zoveel oestrogeen aan tijdens de dracht dan een niet zwangere vrouw in haar lichaam maakt. De oestrogenen van de koe komen ook in haar melk, want koeien worden langdurig doorgemolken tijdens hun 9-maanden durende dracht. De koeien worden gemolken tot wel 2 weken voor het afkalven en soms zelfs tot 1 dag ervoor. Koeien in melkveebedrijven zijn met korte onderbrekingen van 6 weken, jaren achter elkaar drachtig. Wij drinken dus bijna altijd melk en eten zuivelproducten die vol zitten met oestrogenen.
Bron: nutritionfacts.com

Biologische (dynamische) koeien produceren minder melk; ongeveer 5500 liter (een niet biologische koe produceert 10000 - 12000 liter per jaar). Ze zijn doorgaans krachtiger en gezonder.

In de biologische landbouw mogen geen hormonen preventief worden gebruikt om de groei, productie, vruchtbaarheid of voortplanting te beïnvloeden. 
Alleen als een individueel dier ziek is, mogen er hormonen worden toegediend voor curatief gebruik. Dit mag alleen op voorschrift van de dierenarts. De melk mag dan voor een wachttijd van 100 dagen niet meer als biologische melk worden verkocht. 
Bron: http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/20-01-2014/uitgemolken-koeien/?tx_comments_pi1%5bpage%5d=5

 

3. Kies voor pesticiden vrij voedsel

Pesticiden, bestrijdingsmiddelen die bij niet-biologische fruit en groentes, thee, koffie, kruiden etc. worden gebruikt bevatten zogenaamde xeno-oestrogenen.  Deze lichaamsvreemde hormonen gedragen zich als oestrogeen en hebben dus een negatieve invloed op je hormoonbalans. Koop daarom altijd biologische groente, fruit en kruiden. Ga naar de biologische markt bij jou in de buurt of bij bestel bij beebox. 


4. Eet  minstens 500 gram  verschillende biologische soorten groente per dag

Dit zorgt ervoor dat je je vitaminen binnen krijgt, je minder vlees, zuivel en eieren eet en je ondersteunt je lever bij het afbreken van het teveel aan oestrogeen. Daarnaast is het zo, dat groente basisch is en daarom bijdraagt aan gezondere zuur-base evenwicht. De gemiddelde Nederlander eet voornamelijk verzurende voedingsmiddelen ( vlees, granen, kaas, suiker). Bij verzuring van het lichaam, word je sneller oud en verlies je ook zink. Zink is nodig voor de productie van oestrogeen, progesteron, testosteron en de productie en bewegelijkheid van sperma. Bij te lage PH-waardes (te zuur) van je bloed verlopen enzymatische processen veel trager. Dit is van belang bij celdeling van een embryo. Bron: de Innestelling, Rica Lukac

 

5. Drink voldoende water

Wanneer je lichaam het signaal krijgt dat het gehydrateerd is, ontspant het en schakel je de stressrespons met bijbehorende cortisol- en aldosteronproductie af. Hierdoor is er meer progesteron beschikbaar voor een eventuele zwangerschap.  Met uitzondering van je eerste urine in de ochtend moet je urine helder als water zijn. Gele urine betekent dat je uitgedroogd bent. Vervang je water NIET door thee of ander dranken. Drink ongeveer 2 l water per dag ook al heb je geen dorstsignaal. Bron: de Innestelling, Rica Lukac


6. Zorg voor de juiste supplementen

Vitamine D3
In Noord-Europa hebben wij een tekort aan vitamine als gevolg van te weinig zonlicht. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met een hoge vitamine D-voorraad meer succes hadden bij een IVF-poging. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19589516 
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in Nederland is 200-600 IU, echter in andere landen loopt dit zelf tot 4000 (!) IU. http://ajcn.nutrition.org/content/69/5/842.short

Magnesium
Magnesium is onder andere betrokken bij de overdracht van prikkels, het aanmaken van hormonen en de ontspanning van spieren, dus ook de gladde spierweefsels in de eileiders en baarmoeder. Wil je magnesium als supplement gebruiken, kies dan voor magnesiumcitraat. Magnesiumoxide is veel zwakker. Magnesiumstereaat zit vaak als vulmiddel in de tabletten en heeft geen werking. Andere mogelijkheden zijn elke avond magnesiumolie op je huid smeren of elke avond een warm voetbad met magnesiumvlokken erin. http://www.zechsal.eu


7. Mijd BPA (bisfenol A)

Deze hormoonverstorende stof is te vinden in sommige soorten plastic. Bisfenol A bindt zich aan onze oestrogeen receptoren en verstoort daardoor ons hormoon systeem. Bisfenol A is toxisch voor kinderen en volwassenen en brengt schade toe aan de ontwikkeling van eicellen, vermindert succes van IVF en verhoogt de kans op een miskraam.  Uit studies is gebleken dat vrouwen met PCOS hogere concentraties van BPA in hun bloed hadden

Gebruik geen plastic voor je etenswaren en drinken als je niet zeker weet of deze BPA-vrij zijn. Echter, ook BPA-vrij plastic kan xeno-oestrogenen lekken bij beschadiging door wassen, krassen of gebruik van een magnetron. Kies daarom voor alle zekerheid voor glas of roestvrijstaal als het op eten  en drinken aankomt!

Let op: sommige blikken bevatten een plastic laagje aan de binnenkant. Vermijd deze dus ook!
Koffie- en theeautomaten hebben vaak onderdelen van plastic! Neem je eigen koffie en thee mee.  Gebruik geen waterkoker van plastic!  Kassabonnen bevatten ook veel BPA, mijd deze dus. In onze praktijk gebruiken we bewust BPA vrije bonnetjes. Bron: It starts with the egg, Rebecca Fett


Gelukkig begint er meer besef te komen over het gevaar van BPA aanwezigheid in ons eten.
Kijk hier naar een recente TV uitzending:
http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/08-02-2016/chemische-stoffen-in-je-eten/#1

 

8. Zorg voor voldoende ontspanning

Breng regelmatig een bezoek aan de yoga school. Kies voor een rustige zachte vorm van yoga zoals Yin of Hatha yoga. Let er op dat je yoga docent goed op haar leerlingen let en dat ze je zo nu en dan corrigeert. Tip: yoga you.

Ga in het weekend het bos in of het strand op. Maak een flinke wandeling met je lief en laat alle zorgen even los.

Traditionele Chinese Geneeskunde wordt kent vele manieren om vruchtbaarheid positief te kunnen beïnvloeden en 1 daarvan is ontspanning. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat vrouwen, die acupunctuur ondergaan de stress van verminderde vruchtbaarheid veel beter kunnen verdragen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21978220

 

9.Wees selectief met wie jij je kinderwens bespreekt

Het kan soms 1 jaar duren voordat je zwanger raakt (oa. afhankelijk van je leeftijd) en je zit er niet op te wachten dat je collega’s of buurman telkens vragen: En? Hoe is het met je buik? Bespreek dit onderwerp dus alleen met lieve, begripvolle mensen waarbij je terecht kunt als de zwangerschap even op zich laat wachten. 

Dat waren ze, de 9 tips. Ik zou zeggen, drink een glas water en op naar de biowinkel :-)


© Martina Capousek geïnspireerd door Rica LukacMichael Greger, Rebecca Fett

 

 

 

 

 



 

google-site-verification: google423ee45e0cacd5a8.html [google423ee45e0cacd5a8.html]