12 kraamregels voor de vitale moeder volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde

11-01-2017

Hoeveel tijd denk jij nodig te hebben om te herstellen van je bevalling? 1 week, 1 maand, 1 jaar? Ga jij met je kindje vitaal door het leven of word jij die altijd voldane maar uitgeputte moeder?

Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde is de eerste maand na de bevalling cruciaal voor het behoud van de gezondheid van de net bevallen vrouw. In deze maand dient de vrouw op een bijzondere manier met haar lichaam om te gaan, zodat het optimaal kan herstellen. Als de vrouw in haar kraamtijd niet volgens deze regels voor haar zelf zorgt, dat kan dit nadelige gevolgen hebben voor haar kracht, weerbaarheid en zelfs gezondheid in haar volgende levensfase.

De eerste 3 dagen na de bevalling is het lichaam bezig met het elimineren van restanten vanuit de baarmoeder en het overschot aan water in het lichaam. De volgende 28 dagen zijn  nodig om de verbruikte energetische reserves aan te vullen. Dit zijn de tonificatiedagen waarbij de opbouw van Xue (bloedenergie) en Qi (levensenergie) centraal staan. Dit wordt bewerkstelligd door aangepaste leefstijl en voeding. 
Het doen van De maand  = Zuo Yue Zi   is in het chinees een term op zich. Dat we deze term niet kennen, voorspelt dat de regels van Zuo Ye Zi ons zullen verbazen. 

De regels van de Traditionele Chinese Geneeskunde:

 

  1. Heb voldoende hulptroepen
    Denk niet alleen aan kraamhulp en de vader van je kind, maar ook aan je moeder, schoonmoeder of andere familieleden, buurvrouwen en (echte) vriendinnen. Huur eventueel een schoonmaakster in. Omring jezelf met lieve, behulpzame en begripvolle mensen. Het is namelijk hun taak  de komende 4 weken om te koken, bezoek te ontvangen, koffie te schenken en beschuitjes met muisjes te smeren,  schoon te maken, voor jou te zorgen en te helpen met de zorg voor de baby. Jij gaat vooral rusten en genieten.

  2. Blijf binnen
    Ga  de eerste maand echt niet naar buiten. Vrouwen moeten 4 weken blijven liggen, met uitzondering van toiletbezoeken. Het nuttigen van maaltijden gebeurt dus ook in bed. Sommige bronnen raden zelfs 45 dagen bedrust aan. Als de vrouw deze regel niet volgt en te vroeg haar verplichtingen oppakt of zelfs gaat sporten, dan zou dit tot verzakking van haar baarmoeder kunnen leiden.

  3. Postnatale hygiëne
    Je mag 4 weken niet douchen. Je lichaam wordt natuurlijk wel gewassen maar mag alleen worden afgenomen met een natte handdoek of spons geweekt in een oplossing van alcohol,  heet water en zout en daarna direct afgedroogd .Gebruik alleen lauw water dat gekookt heeft om je tanden te poetsen.

  4. Je mag niet op de tocht komen te staan
    Draag direct na de bevalling een muts op je waarschijnlijk bezwete hoofd en hou in bed je handen en voeten onder de dekens. Volg dit advies ook in de zomer op. Je mag geen airconditioning of haardroger gebruiken. Je mag niet voor een open raam gaan liggen of zitten. Als je in de eerste 4 weken aan tocht wordt blootgesteld, dan zou dit kunnen beteken, dat je een fikse migraine gaat ontwikkelen.

  5. Je mag het niet koud krijgen
    Je meridianen zijn open na de bevalling en kou kan zich diep in je lichaam innestelen met gewrichtsklachten als gevolg. Als je de regels hierboven hebt opgevolgd, dan blijf je lekker warm onder je dekens liggen of overdreven warm aangekleed met warme wollen sokken en thuismuts onder een dekentje op de bank. Doe wat nodig is om warm te blijven.Maar ook voedsel kan verkoelend werken. Eet daarom geen koud, rauw voedsel, maar verwarmende milde gerechten, zie punt 7.

  6. Mijd extreme hitte
    Ben je in de zomer bevallen, dan mag je niet te warm worden waardoor je zou zweten en ook niet zonnebaden. De zon en transpireren zouden de Yin van de vrouw doen verminderen.

  7. Voed jezelf om het kind te voeden
    De vrouw mag pas eten na de bevalling als haar darmen vanzelf op gang zijn gekomen door middel vanhet passeren van lucht of stoelgang.Eet geen koud rauw voedsel, wel  voedzame soepjes en stoofpotjes, warme kipgerechten. Mijd trouwens ook zuursmakend voedsel zoals sinaasappels, zuurkool, augurken. Zure gerechten doen je Qi stagneren waardoor je het koud zou kunnen krijgen.Eet makkelijk verteerbare en Qi versterkende voedsel zoals haver, rijst, aardappelen, wortels, zoete aardappel, paddestoelen. Eet licht verwarmende kruiden zoals basilicum, kaneel, kruidnagel, venkel, gember, rozemarijn, tijm en drink jasmijnthee. Voed je Xue (bloedenergie) met  mais, rode bieten, donkergroene bladgroente zoals spinazie en boerenkool en verder met abrikozen, avocado’s, dadels, kidneybonen, sesamzaadjes, eieren, en biologisch rood vlees. Gebruik geen gefrituurd of te vet voedsel.Van de superfoods raad ik Gojibessen aan. Ze bevatten veel vitamines en essentiële vetzuren. Maak een lekkere thee van Gojibessen! Giet kokend water over 15 gojibesjes en laat 3 minuten staan. Haal de besjes eruit, bewaar ze voor je havermoutpap en eet ze later los op.

  8. Zorg dat de borstvoeding je niet uitput
    Er is een gezegde in China: “ Je hebt een druppel van moeders bloed nodig om een druppel moedermelk aan te maken.” Ik zou het niet al te letterlijk opvatten maar het feit blijft dat de borstvoeding gaat ten koste van de moeder. Daarom zie je vaak zogende vrouwen hun spiermassa verliezen. Je hebt voldoende Qi en Xue nodig om moedermelk aan te maken. Het is belangrijk om veel te eten, veel calcium-en proteïnebevorderend voedsel zoals tofu, spinazie, eieren en vis. De voorkeur gaat naar gestoomd en langzaam gekookt voedsel. Dat kost namelijk minder energie om te verteren.Geef borstvoeding in de lig op de zij en niet zittend. Het is verboden om naast alcohol en koffie ook zwarte/groene/witte thee te drinken.. Dit zou het van moedermelk afhankelijke kindje onrustig en huilerig kunnen maken. Het gaat hier dus om thee uit de theeplant (chamelia chinensis), kruidenmelanges zonder theïne of caffeine mogen wel. Het is eigenlijk de bedoeling dat de vrouw vooral bouillon en Gojithee drinkt. (zie punt 7)

  9. Mijd emotionele triggers 
    Je hartchakra is open, daardoor ben je extreem gevoelig voor emoties. Dus geen spannende boeken, films, geen nieuws. Lezen en TV kijken zou je ogen te veel uitputten met verergering van je zicht als gevolg. Je mag luisteren naar harmonieuzemuziek.

  10. Onderga een Moxatherapie.
    Moxatherapie maakt gebruik van het gedroogdekruid artemisia vulgaris, dat bekend staat vanwege het verwarmende en bewegende effect. De acupuncturist steekt een Moxaroll aan en behandelt met de warmte van de kruid acupunctuurpunten op de Ren Mai (conceptievat) op de onderbuik. Dit wordt gedaan in de tweede week na de bevalling om de Yang-energie te versterken en te voeden. Deze behandeling is niet geschikt voor moeders met verse keizersnee en moeders met hittesymptomen zoals koorts, nachtzweet, slapeloosheid of boosheid.

  11. Gebruik Chinese kruiden 
    In de eerste twee weken wordt de kruidencombinatie Sheng Hua Tang voorgeschreven om het lichaam te helpen om oud bloed en eventueel loggia uit de baarmoeder helpen uit te drijven en de baarmoeder te helpen slinken. Vanaf week 2 wordt er door een acupuncturist een gepersonaliseerde kruidencombinatie voorgeschreven, afhankelijk van de klachten van de vrouw. Denk aan bijvoorbeeld onvoldoende borstvoeding, depressieve gevoelens of moeilijke stoelgang

  12. Behoud je taille
    Je baarmoeder slinkt binnen 8 weken tot de normale grootte. Direct na de bevalling reikt
    de baarmoeder tot 4 cm onder de navel en 10 dagen na de bevalling zit die in het bekken achter je schaambot. Toch blijven veel vrouwen met een permanente dikke buik zitten. De Chinese vrouwen wikkelen hun taille in 10 lange en 40 cm brede lap stof om snel hun figuur terug te  krijgen. Ze beginnen vanaf dag 2 na de natuurlijke bevalling of vanaf dag 7 na een keizersnee.  De buik blijft  de eerste 2 weken 24 uur per etmaal ingebonden en wordt losgemaakt tijdens het nuttigen van een maaltijd en bij het wassen. Vanaf de derde week wordt de band alleen overdag geplaatst. 

Deze zeer traditionele regels worden in China nu vooral door grootmoeders en schoonmoeders gehandhaafd. De moderne Chinese vrouw springt het liefst onder de douche en wilt op den duur ook naar buiten. Toch zijn er ook vrouwen die de traditie in ere houden en die er zelfs voor kiezen de eerste maand na de bevalling in een speciaal postnataal hotel door te brengen, waar zij en de baby vertroeteld worden.

In onze moderne westerse cultuur zijn we het concept van uitputting vergeten. We waarderen het doorzetten en presteren en zien het rust nemen en toegeven aan vermoeidheid als aanstellerij en zwakheid. Dit gebrek aan respect voor het lichaam gaat later zijn tol eisen. Veel vrouwen verliezen hun gezondheid en jeugdige uiterlijk nadat ze een kind hebben gekregen. Dit is zonde en kan voorkomen worden. Er zijn echter enkele gelukkige vrouwen die genetisch ingesteld zijn  om snel te herstellen van een zwangerschap. Uiteindelijk kunnen  alle vrouwen  prachtig herstellen van de zwangerschap als ze voldoende hulp en rust krijgen tijdens de eerste maand na de bevalling. Door de juiste gepersonaliseerde kruidencombinaties en voedingsrecepten kan de vrouw haar energie volledig vernieuwen, haar consititutionele zwakte genezen en daardoor sterker en jonger gaan uitzien dan voor haar zwangerschap. 

© Martina Capousek

 

google-site-verification: google423ee45e0cacd5a8.html [google423ee45e0cacd5a8.html]